مقالات

قفل درب های ضد سرقت

در گذشته گزینه های زیادی در زمان انتخاب نوع قفل وجود نداشت اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، قفل ها دارای درجه های مختلف امنیت هستند که می توانند بر روی در های ضد سرقت و یا سایر درها استفاده شوند.

یک درب ضدر سرقت هر چند هم که دارای جنس خوب و طراحی خوب باشد اما بدون داشتن یک قفل مرغوب و غیر قابل نفوذ، در را تبدیل به یک درب معمولی خواهد کرد. یکی از سولاتی که اغلب متقاضیان درب ضد سرقت می پرسند بعد از سوالات در مورد جنس درب و ساختار آن، سوال در مورد نوع قفل و ویژگی ها و امکانات قفل آن است.

قفل های مولتی پوینت یا مرکزی

این قفل ها امکان قفل کردن درب در دو جهت عمودی و افقی را دارند. بر روی درب درواقع دو یا سه قفل نصب می شود که توسط میله ای به یکدیگر اتصال داشته و با قفل کردن یک قفل بقیه قفل ها در قسمت های دیگر درب نیز قفل می شوند.

قفل مونو بلاک

این نوع قفل ها در واقع ترکیبی از دو قفل هستند که سه تا چهار زبانه دارند. ایمنی این درب ها در مقایسه با درب های مولتی پوینت کمتر است.

قفل چنگکی

همانطور که از نام این قفل ها پیداست قفل چنگکی دارای زبانه ای است که همانند چنگک یا قلاب ( هوک ) بوده و در چهار چوب جای می گیرد. این قفل ها نیز فاقد زبانه یا توپی هستند و نمی توان از طریق در آوردن زبانه یا توپی به آن نفوذ کرد و شکستن این قفل ها کار ساده ای نیست.

قفل گاو صندوقی

این قفل ها نسبت به قفل های معمولی از لحاظ جنس بسیار مقاوم تر هستند. قفل گاو صندوقی هیچگونه مغزی در ساختار خود ندارد. یکی از راه های نفوذ در قفل ها، خارج کردن مغزی قفل است و بنابراین، نمی تواند به آسانی در آن نفوذ کرد. فقط شرکت سازنده این قفل می تواند که کلید مخصوص این قفل را بسازد و بدلیل داشتن رویه محافظ فولادی ضد دریل، سارقین نمی توانند از طریق تخریب آن را باز کنند.

قفل های مکانیکی

قفل های ضدسرقت را می توان در یک دسته بندی به دو نوع مکانیکی و هوشمند تقسیم بندی کرد. که دسته اول را قفل های کلیدی نیز می نامند. قفل های مکانیکی از جمله اولین قفل ها هستند.  قفل های ضد سرقت مکانیکی از جنس های آلیاژ و فولاد ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی چه اسید و چه آب هستند. این قفل ها نسبت به قفل های دیجیتال دارای قیمت کمتری دارند و به همین دلیلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از قفل های مکانیکی دارای دو کلید می باشند: کلید اصلی و کلید کارگری

قفل های دیجیتال و هوشمند

فناوری دیجیتال باعث شده است که تکنولوژی هایی همچون باز شدن با رمز، اثر انگشت، تصویر، کارت و غیره در درب های ضد سرقت تلفیق شود. این تکنولوژی درب منزل را مناسب برای تلفیق شدن در خانه های هوشمند می کنند. البته تکنولوژی های بکار رفته در قفل های هوشمند و دیجیتال بسیار متنوع هستند و  بسته به کاربرد و تقاضا می توانند تغییر کنند. این سیستم همچنین می تواند در سیستم دزدگیر تلفیق شود و در صورت تلاش ورود افراد ناخوانده، هشدار آن فعال شود. یکی از بارزترین مزیت های قفل های هوشمند و دیجیتال آن است که دیگر نیازی به کلید نیست و سیستم به طور خودکار می تواند درب را قفل نماید.

انواع سنسورها می توانند بر روی این قفل ها وجود داشته باشد همانند سنسورهای ضد حریق، ضد شوک و ضربه. از جمله اینکه دارای راهکارهای ارتباطی همانند ارتباط با کامپوتر، گوشی های هوشمند و روش های کنترل از راه دور (ریموت) هستند. در مواردی نیز که به انترنت متصل هستند دارای سیستم ضد هک نیز می باشند. از میان این قفل ها، قفل های ضد سرقت هوشمند اثر انگشتی هستند.

 این قفل ها دارای منبع تغذیه بصورت باطری هستند و امکان کنترل از طریق گوشی همراه را نیز دارند و برخی از این قفل ها را می توان بر روی درهای معمولی نیز نصب کرد.

قفل پستچی

کاربرد این قفل در کنار قفل ضد سرقت درب می باشد. همانطور که از نامش پیداست در زمانیکه مجبور به باز کردن درب هستیم این قفل مانع از ورود با زور به خانه می شود. با داشتن قفل پستچی درب بیشتر از یک مقدار کوچک خاصی باز نمی شود.

یکی از برند هایی که بسیار در ایران استفاده می شود برند کاله ترکیه است. در اینجا این برند را کمی توضیح می دهیم و با قفل های ضد سرقت کاله بیشتر آشنا می شویم.

قفل کاله یا کیل (kale)  ترکیه

قفل کاله را می توان به دو دسته اتوماتیک و ساده تقسیم کرد. برای درب های ضد سرقت، مدل اتوماتیک آن بهتر و پرکاربردتر می باشد.  در بازار قفل ایران این برند جزو پرطرفدار ترین قفل هاست که دارای تنوع و تکنولوژی های خاص خود نیز می باشد که در دنیا معروف است. از آنجایی که این قفل در ساختار خود دارای بیشترین تعداد زبانه است بسیار محبوب بوده در درب های آپارتمان ها بسیار از آن استفاده می شود.

از اجزای دیگر درب ضد سرقت می توان به دستگیره و کلید درب ضد سرقت اشاره کرد که هر کدام دارای انواع مختلف خاص خود دارند و جدای از قفل های درب ضد سرقت هستند. البته بطور کلی یک قفل ضد سرقت بسته به نوع خود دارای دستگیره و کلید خاص خود نیز می تواند باشد. اما بطور مثال درب های ضد سرقت دیجیتال دیگر دارای کلید نیستند یا اینکه نوع دستگیره آنها دارای تنوع بیشتری نسبت به درهای کلید دار است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.